Recenze - Jako voda

Rok vydání: 2015

Vazba: Hardback

Počet stran: 566

Série: -

Díl: -

Anotace

Annie Ohová, manželka, matka a výtvarnice, způsobila ve své rodině zemětřesení. Po dvaceti sedmi letech manželství se rozhodla opustit svého muže, s nímž má tři děti. Zamilovala se do Vivecy, bohaté, kultivované a sebevědomé manhattanské obchodnice s uměním, která jí pomohla k profesionálnímu úspěchu.
Annie a Viveca plánují svatbu, což ale vyvolává smíšené reakce a otevírá Pandořinu skříňku plnou tajemství — temných a bolestných pravd ukrytých pod povrchem života rodiny Ohových. V roli vypravěče se střídá nekonformní Annie, její bývalý manžel, psycholog Orion, „nejhodnější“ z Anniiných dětí, dcera Ariane, rebelský jediný syn Andrew a nejmladší dítě, svobodomyslná Marissa.

***

Svět není jen černý a bílý. Skládá se z různých odstínů a barev. Stejně tak ani lidí nemůžou být jen dobří nebo zlí. Každý má v sobě něco z obojího a je jen na něm, která stránka zvítězí. Wally Lamb to ví a přináší čtenáři nezapomenutelný zážitek a pochopení lidských povah.

Annie Ohová vedla přes dvacet let spořádané manželství s úspěšným psychologem, se kterým má tři krásné a chytré děti. Cestu ji ale zkřížilo umění, které ji zavedlo do náruče bohaté obchodnice s uměním Vivecy, do které se Annie zamiluje a hodlá si ji vzít. To však vyvolá plno otázek a otevře rány minulosti. Annie se bude muset srovnat s traumatem z dětství, její děti musí překonat lítost a svěřit své společné tajemství otci a ten se musí vyrovnat s obvinění, které na něj bylo uvaleno.

Víš, co mě terapie terapie mimo jiné naučila? Že pocit viny je ztracená emoce, chápeš? Dívej se zpátky do minulosti, ale nezůstávej na ni fixovanej.

Psychologický román Jakovoda nás přenese do doby, kdy to homosexuálové, imigranti a jiné národnosti neměli vůbec lehké a čelili nátlaku společnosti. Autor se zaměřil na spoustu problémů, na které můžeme narazit i v dnešní době, jen už ne v takové míře. Například manželství homosexuálů už dnes neřešíme, kdyžto v příběhu je velmi odsuzováno a to i dětmi partnerů, kteří se hodlají vzít.

Vyskytují se tu odkazy i na další problémy, které společnost řeší neustále. Opuštěné děti, týrání, alkoholismus, vraždy nebo znásilnění. Témata, kterým se často vyhýbáme, přesto jsou nedílnou součástí mnoha životů. Nikdy nemůžeme tušit, který člověk v dětství zažil trauma, nebo která naše kamarádka bude své děti v dospělosti týrat. Člověk se mění na základě problémů, které se během života postaví člověku do cesty.

Nemůžete znovu prožít minulosti ani předjímat budoucnost, dýcháte jen budoucností.

Složitost knihy je nepopiratelná, přesto je příběh napsaný lehčím a čtivějším stylem, než se může zdát. Nad celou knihou se vznáší pochmurná atmosféra, ale jsou i momenty, kdy se čtenář nemůže přestat smát, nebo krásné usměvavé chvíle. Navíc se pořád něco děje, neexistují tu hluchá místa, jak by se dalo předpokládat. Navíc přispívá i fakt, že se střídají pohledy hrdinů, což je vždy osvěžující.

V příběhu se vyskytuje větší množství postav, přesto je však každá originální a svá. Každá řeší své problémy a není jediný člověk, který by žil spokojený a šťastný život. Každému hrdinovi byla přiřazena nějaká tragédie a následný vývoj událostí. Nejraději jsem i přes všechna tajemství měla Annie, která na mě zapůsobila svojí silnou vůli a chutí dál bojovat i přes to, co si prožila.

Jako voda není jednoduché čtivo, ale rozhodně za to stojí. Člověk si po přečtení uvědomí spoustu podstatných věcí a na svět bude zase pohlížet trochu jinak. Při čtení poslední stránky si budete připadat prázdní a naprosto deprimovaní, přesto spokojení, že jste spolu s hlavními hrdiny zvládly všechny nástrahy a pasti a vyrovnaly se se spoustou věcí.

10/10

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum.cz
Knihu můžete zakoupit zde.