neděle 10. srpna 2014

(RC) - Esej o tragédii

Esej o tragédii


Název: Esej o tragédii

Autor: Elizabeth Labanová

Nakladatelství: Host

Vazba: e-kniha

Počet stran: 283

Série: -

Díl: -






Anotace

Tim Macbeth, sedmnáctiletý albín, nedávno přestoupil na prestižní Irvingovu školu, jejíž motto zní: „Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň“. Přítel je ale to poslední, co Tim hledá — doufá jen, že absolvuje poslední ročník, aniž by vzbudil příliš pozornosti. Navzdory své snaze zůstat nenápadný se však zamiluje do hvězdy ročníku Vanessy, přítelkyně nejoblíbenějšího studenta na škole. K Timovu překvapení Vanessa jeho lásku opětuje, zároveň ale ví, že pokud jejich cit vyjde najevo, doplatí na to ztrátou svého společenského postavení. Tim a Vanessa svůj vztah tají, a navíc se musejí vypořádat s esejem o tragédii — závěrečnou prací, kterou zadává nejpřísnější učitel na škole. 

***

Dojemný, příjemný a okouzlující příběh o lásce, přátelství, bolesti a strachu. Nenucenost textu je ohromující vzhledem k vážnému námětu knihy. Je to jednodušší četla, ale o to víc se dá vychutnat a věřím, že si najde mnoho příznivců.

Duncan jde do posledního ročníku střední školy, což znamená, že dostává svůj pokoj na internátě. A jak je zvykem v pokoji najde poklad od předešlého studenta. Duncan dostává ten nejhorší pokoj, která má však i své výhody, a jeho pokladem jsou cédéčka s příběhem Tima. Tim, jeho předchůdce, je albín a nemá zrovna jednoduchý život. Jeho život by se dal pokládat za tragédii. Duncan díky jeho příběhu poznává spoustu věcí, které mu unikaly a víc se zamýšlí nad svými rozhodnutí. Jeho příběh mu může pomoct s psaním Eseje o tragédii, ale taky s velkým dramatem v obyčejném životě. 

V podstatě ti dávám ten nejlepší dárek. Ten nejlepší poklad, jaký sis mohl přát. Dávám ti materiál pro tvůj esej o tragédii.

Začnu obálkou, protože tu nemůžu opominout. Je naprosto dokonalá v modré barvě, kterou mám ráda. Host má u většiny knih originální a hezké obálky, ale u této knihy se jim povedla obzvlášť. Skvěle pasuje k ději a zároveň zaujme čtenáře na pultech knihkupectví.

Esej o tragédii je jedna z těch knih, nad kterými i po přečtení budete přemýšlet a nedá vám spát, protože je neuvěřitelná, poučná a přitom jednoduchá na čtení. Všechny vaše rozhodnutí po přečtení budete zvažovat a přemýšlet, jaké to bude mít následky, protože tahle kniha ve vás zanechá hodně silný dojem.

Děj je rozdělen na dvě časová pásma, kdy první představuje život Duncana v přítomnosti a druhý život Tima, který je vyprávěn v minulém čase. Čekala jsem, že v tom budou jisté zmatky, nebo nepřesnosti, ale autorka si s tím vyhrávala a jde přesně poznat, jaká postava je právě v popředí.

Proč jen neexistuje nějaké velké červené světlo, které by se rozblikalo, kdykoli se někdo rozhodne špatně, nebo v tomto případě přímo katastrofálně?

V jednoduchosti je krása. Tímto se autorka řídila celou dobu a vyplatilo se to. Čtenář do knihy vpluje a vypadne až na samém konci, kdy se bude divit, jak to že je už konec. Je to jedna z nejčtivějších knih za poslední dobu. V knize je i jistá hravost a vtip, který vyzdvihuje knihu na míle daleko od ostatních.

Celý příběh je zakládán na přátelství a vznikajícím vztahu dvou lidí. Působí to trochu sladce a pro někoho by to tak opravdu mohlo být, ale přijde mi, že zde je všechno v míře. Autorka nádherně popsala vyvíjející se lásku Tima a Vanessy. Trochu při tom zapomínala na Duncana, ale vše vynahradila v posledních pár kapitolách.

Všechny postavy působí neuvěřitelně sympaticky, živě a mile. S žádnou jsem neměla problém a chtěla bych je určitě potkat. Tim, který je albín a má těžký život se s tím pere docela statečně, i když občas měl své slabé chvilky. Vanessa, i když by ji na první pohled všichni tipovaly na namyšlenou holku, je neuvěřitelně milá a přátelská i k těm „nižším“ lidem. Duncan je milý mladý muž, který si už taky prošel svým. Díky příběhu Tima poznává, na čem opravdu záleží a jeho postava se náležitě vyvíjí. A v poslední řadě Daisy, Duncanova přítelkyně. Silná osobnost, která svému klukovi za každou cenu pomůže.

„Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň.“

I po pár dnech, kdy mám knížku přečtenou, mám v hlavě zmatek ohledně této knihy. Vím, že se mi kniha hodně líbila, to je jistý, ale donutila mě se zamyslet a to ve mně vyvolá jen opravdu málo knih. Mám pocit jako by mě kniha pronásledovala a sledovala každé mé rozhodnutí, které udělám. Podílí se na tom i různé citáty, nebo citové věty, které se vám vkradou do hlavy.




10/10
Vřele děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete koupit ZDE – a určitě to udělejte, kniha Vás nezklame. 

8 komentářů:

  1. Súhlasím, obálka vyzerá krásne :-) Ten námet sa mi páči ako aj tie dve dejové línie - minulosť a prítomnosť. Rada by som si knihu prečítala, zaujala ma napriek tomu, že to nie je fantasy a to je čo povedať :D
    Inak našla som ti jeden preklep - pod anotáciou, druhý odstavec - Duncan jde do posledního ročníku střední školy, což znamená, že dostává svůj pokoj na internmátě - posledné slovíčko, ale to spomínam iba tak mimochodom :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle knížku jsem si rovněž zamilovala. <3

    OdpovědětVymazat
  3. Jak už jsem psala, tak se mi kniha taky líbila ... Jen mi nesedla ani jedna z postav :)

    OdpovědětVymazat
  4. Krásně napsané, postavy nebyly špatné, ale vysloveně mě za srdce nechytily, ale celkově se mi kniha dostala také hodně pod kůži :)

    OdpovědětVymazat
  5. Páni, skvělé hodnocení. Já už ji mám doma a nemohu se dočkat, až si ji přečtu :)

    OdpovědětVymazat
  6. O téhle knížce jsem se už dočetla u dalších blogerek a stále se mi potvrzuje fakt, že určitě stojí za to. Seženu a přečtu! :o)

    OdpovědětVymazat