nikdo z nás nejspíš není nadšený, když narazí na spoiler neupozorněn. Spíše naopak, dokáže to člověka pořádně naštvat, ale stejně na ně narážíme všude - na facebooku, instagramu, v recenzích nebo ve škole.
Pomalu už se bojím otevřít stránky internetu, aby mi omylem nebyla dopředu vyzrazena zápletka. Ale někde se tomu nejde vyhnout a to je ve škole. Učení o spisovatelích a jejích dílech je nutností a pro mně nepříjemností.
Pro tento článek mně inspirovala dnešní událost ve škole. Hodina češtiny jako každý jiná. Zrovna jsme začali probírat ruské spisovatele, které mám ráda, takže jsem zbystřila. Byly jimi L. N.Tolstoj a F. M. Dostojevskij a jejich asi nejslavnější díly Anna Karenina a Zločin a trest.
To by bylo naprosto v pořádku, kdybych měla obě díla přečtené, ale k Anně Karenině jsem se ještě chci už dlouho přečíst. No teď už si tím nejsem tak jistá. Máme takové chytré učebnice, kde úryvky z knih jsou vždy ty, kde se nachází rozuzlení. Takže jsme si tu část samozřejmě přečetli a já byla strašně naštvaná, protože jsem se až doteď úspěšně vyhýbala spoilerům na tuto knihu.
nedostala, i když zrovna tuhle knihu si
Opravdu je nutné, do učebnic dávat zrovna úryvky nejdůležitější pro knihu a kazit tak čtenářům pozdější zážitek? Podle mně ne. Možná si teď někdo říká, že u těchto knih to nevadí, protože o nich přece každý ví jak skončí, ale není tomu tak. Já osobně ještě u mnoho dalších nevím, jak to s hlavními hrdiny dopadne, i když je to trochu ostuda. Ale na základce nám zásadně vyvrcholení neříkali a za to jsem byla ráda.
Jsem teď naštvaná a zklamaná. Samozřejmě, že si knihu přečtu i tak, ale ten požitek je pryč. Vím jak, jak to začíná, vím o čem děj je a i to, jak končí. To mě dokáže od knihy pořádně odradit, protože už nemám chuť číst o něčem, o čem vím, jak skončí.
Uvědomuji si, že profesor má za úkol nás s autorem a knihou seznámit, ale je zajímavé, že na základní škole to bez spoilerů šlo a teď na střední ne. A určitě by to nebylo tím, že probíráme autory víc do hloubky, to opravdu ne. Takže doufám, že už se další takové události vyhnu.
Jaký máte názor na spoilery ve škole Vy? Stalo se Vám někdy, že vám byl vyzrazen konec na knihu, kterou jste si přáli přečíst, ale učitel vám zkazil požitek?
Naprosto souhlasím, v našich učebnicích je to se spoilery stejné. A když už tam nejsou, nějaký inteligentní spolužák se zeptá, jak o skončí, a paní učitelka mu to řekne dřív, než si stačím zakrýt uši :D
OdpovědětVymazatPěkná úvaha, je dobré občas uvést věci na pravou míru :)
Souhlasím, u nás to bylo stejné. Učitelka se nás snažila s knihou seznámit a třeba nás i nalákat ke čtení, ale problém byl, že nám knihu přeříkala prakticky od začátku do konce..:D A když už jsme se to nedozvěděli od ní, tak v čítankách taky měli zvláštní tendence, dávat do nich ty nejdůležitější části knihy a naspoilerovat tak celý děj..
OdpovědětVymazatJe jedno kde, stejně mám chuť všechny ty, co spoilerují (i nedopatřením), uškrtit. Nechápu ségru, která spoilery přímo vyhledává a nikdy neodolá, aby mi nic z toho, co zjistila, neřekla.
OdpovědětVymazatUff, já naštěstí ještě nevím, jak skončí Anna Karenina.
Taky mám chuť zabíjet :D Tak tvoji sestru taky nechápu... A ještě ti to říká no potěš :D Můj bratr naštěstí nečta, takže jsem v klidu :D
VymazatJako ne, neříká mi to přímo. Je natolik "ohleduplná", že chodí kolem horké kaše, chce svými slovy ve mně vzbudit zvědavost, až nakonec svolím, a spoiler je tak na světě. Nejmenovaná kámoška není o moc lepší. S tou je lepší knihy vůbec nerozebírat. Ptala se mě, co zrovna čtu, tak jsem ji odpověděla. Ona se pak zeptala: "To je ta kniha, jak ho na konci zmlátí?". "Ehm.. to jsem ještě nevěděla, díky!" Prostě spoilerům se nikdy nevyhnu.
VymazatMy tedy na střední měli úplně výbornou učitelku češtiny. Řekla nám o čem kniha je a v nejlepším to utla s tím, že kdo má zájem může si knihu přečíst. Jinak ukázky z učebnic jsme vůbec nečetli, protože na začátku roku učitelka prohlásila, že učebnice je k ničemu, že radši budeme dělat referáty :D.
OdpovědětVymazatJinak taky nemám ráda, když se dozvím nějakou tu důležitou událost děje předem. To pak má člověk chuť zabíjet :D.
Tak to jste opravdu měli dobrou učitelku, kterou bych brala všemi deseti. Na naše nám to prostě musí zkazit. Ať se potom nediví, že ty knihy už nikdo nechce číst.
VymazatUrčite nemám rada spoilery. :) No v škole to je také... iné. Ide o to, že tie diela rozoberá profesor do hĺbky preto, lebo to človek potrebuje na to, aby zmaturoval.. takže ono to je dosť nepríjemné, ak si tu knihu chcete aj prečítať, ale na druhú stranu to pomôže.
OdpovědětVymazatAsi vychází z toho, že spousta lidí v dnešní době nečte a tak radši v učebnici vyzradí zápletku, aby to ti lidé alespoň znali, aby alespoň věděli o co tam jde. Navíc co se pamatuji, tak to bylo vždy doprovázeno různými interpretacemi těch myšlenek, závěrů a podobně. V době, kdy jsem byla na střední, jsem tyhle knihy tolik nečetla a neřešila jsem to. Takže jsem naštěstí spoustu těch zápletek zapomněla. Ale třeba Anna Karenina.. Její konec je tak slavný, že to prostě člověk nezapomene. A to je důvod, proč bych si ji dnes už asi nepřečetla. A mrzí mě to. Na druhou stranu - zajímalo by mě, jak by učitel reagoval, kdyby jsi prostě řekla, jestli můžeš na chvíli na chodbu, protože jsi knihu ještě nečetla. Nechceš zkusit? :D
OdpovědětVymazatAle pořád jsou tu lidi, co čtou a nechtějí si zkazit zážitek, ale na ty se asi ohled nebere. Šoupnou do všech učebnic co nejvíc důležitých událostí a konců.
VymazatJo, to bych mohla. Je to dobrý nápad :D Já si zacpávám občas uši, když to stihnu, ale učitelka na mě vždy vyjede, co provádím. A vysvětlit ji něco je o život.
Z pohľadu čitateľa s tebou súhlasím, ak si chce človek prečítať knihu takéto vyzradenia deja či zápletky dojem pokazia. Avšak na druhej strane, tvorcovia učebníc podľa mňa myslia aj na tých, ktorí knihy čítať nebudú. Vezmime si napr. nejakú povinnú literatúru, ktorá bude na maturitnej skúške. Málo kto číta všetky tie diela, obvykle si iba pozrie obsah. Ako by dopadli tí, ktorí knihy nečítali keby sa ich opýtali na obsah alebo na nejakú zásadnú časť z príbehu? Na to sú dobré tie úryvky. Lebo ja osobne sa priznám, z povinnej literatúry som toho prečítala minim.
OdpovědětVymazatTo chápu, ale to jsou všichni tak líní si otevřít internet a před maturitou si nějaké informace před zkouškami najít? Po zadání jakékoliv knihy vyjede milion odkazů, kde jsou ty důležité informace, zápletky a všechno. Oni jsou ale všichni příliš pohodlní a líní..
VymazatHoršie však je, že profesori chcú, aby sme knihy rozoberali tak ako ich oni vysvetlia a na nete bývajú často aj chyby, najmä v menách, v čase a podobne, takže treba mať aj nejaký dobrý zdroj informácií :-)
VymazatV naší učebnici naštěstí nějaké mega spoilery nebývají, ale co je horší - když učitel řekne naprosto všechno, co se v knížce odehrává.. Taky zrovna probíráme Annu Kareninu, ale zároveň se díváme na film, takže hold uvidím první film, a pak si přečtu knížku..
OdpovědětVymazatTak když pustí k tomu aspoň film, tak je to dobré, ale když jenom vyzradí děj a potom nic a jde se dál, tak to opravdu zkazí všechen požitek. Na film se chci vrhnout po přečtení, ale teď jsem an rozpacích.. :)
VymazatJá jsem v tomhle asi strašně divný člověk, ale já spoilery miluju. :D Zřejmě patřím k těm lidem, které baví si ty spoilery číst a baví mě je říkat ostatním. (Ano, je to hnusné, ale je to sranda) :D Samozřejmě.. Pokud vím, že dotyčný to OPRAVDU nechce slyšet, neřeknu to. :) Ale mě osobně spoilery vůbe nevadí. Dokonce je i vyhledávám, takže... :D
OdpovědětVymazatAle jak můžeš? :D Vždyť potom z té knihy nemáš vůbec nic... Všechno víš, nebudeš překvapená a neudělá to na tebe dojem ne? To trochu nechápu, ale budiž :D Ale pokud tě někdy potkám, nechci slyšet žádný spoiler! :D
VymazatPřesně tohle mi říká každý, když mu povím, že si spoilery vyhledávám. :D Ale já... já nevím. I tak mě ta kniha dokáže dostat a vždycky tam je něco, co nečekám. A navíc já nesnáším překvapení, takže to možná bude i tím. :D
VymazatJá a spoilery.. no nevím. Na jednu stranu je nesnáším (ale tu knihu si pak stejně přečtu), ale na druhou stranu (pokud jde o hodně oblíbenou knížku, kterou nepřečtu na jeden zátah) si je stejně vždycky přečtu O.O Ale ve škole.. no to potěš koště ;)
OdpovědětVymazatMluvíš mi z duše. Už delší dobu se chystám číst např. Máj nebo Krále Lávru či Macbeth a zatím se mi úspěšně dařilo vyhnout se spoilerům, ale pal bum - literatura a já vím úplně všechno. Jako by si to ta učitelka ani neuvědomovala. Hlavně že se po mně vždycky po svém proslovu dívá, když řeknu „A teď už tu knihu vůbec nemusím číst"... Je to na nic. -_-
OdpovědětVymazatKdyby nám ve třídě tohle řekla nakonec učitelka, tak bych se neudržela a něco moc hezkého bych ji normálně řekla. Vždyť nás mají podporovat ve čtení -_-
Vymazatso Shakespearovkami som tak bola 8D lebo sme preberali dej. ale nakoniec som si ich aj tak prečítala 8) ale zase je dobré vedieť obsah knihy zo starších čias, keď ju nebudeš čítať. ja napríklad nemám v pláne si prečítať Annu Kareninu, ale obsah viem, takže aspoň som oboznámená s dielom, len proste to nie je môj štýl. Ale zase nechápem také knihy, ku ktorým by stačilo nám povedať obsah a nenútiť nás to čítať. lebo som musela prečítať pár kníh, ktoré sa mi vôbec nepáčili, ale bolo to povinné čítanie a také, čo by som si prečítala mi dopredu povedali ako to skončí. to bolo o ničom potom 8(
OdpovědětVymazatMě to jako zas takový zločit nepříjde. Nevím, jestli chodíš na gympl, nebo kam, ale na normální odborné škole čte tak možná jeden člověk ve tříde, mnohdy ani to ne. Pochybuji o tom, že dnes v době internetu čte někdo (např. v mé třídě) povinnou četbu, přestože se z ní skládá maturita. Od těch učitelů je to tedy vlastně i praktické - v několika minutách vám převypráví celý děj a vy, pokud si na něj za pár let alespoň částečně vzpomenete, si můžete říct: Jo, tohle vypadá jednoduše, to se naučim.
OdpovědětVymazatA že si to někdo chce skutečně přečíst, tak jeho věc/bonus a smůla. Většina lidí totiž nečte, a tak se tomu musí přizpůsobit výuka.
U nás teda čte docela dost lidí i povinnou četbu a učitelka tak moc dobře ví. Beru, že těm komu se to nechce číst, to nevadí, ale právě naopak budou rádi, ale internet jim taky vyhodí milion odkazů a nemusí tak ničit požitek nám, co si to přečíst opravdu chceme :)
VymazatHned když jsem si přečetla, o co v článku půjde, taky jsem si vzpomněla na Annu Kareninu. -_-
OdpovědětVymazatAmi: U nás ve škole - ano, jsme s Ell stále na základce - čteme nějaký úryvek z knihy, tak tam sice není nic zásadního, ale i kdyby bylo, tak by mi to až tak nevadilo, protože to, co čteme v čítankách...bože - to je hrůza :) Naopak, kdybychom četli něco, co bych si chtěla přečíst, tak by mi vyzrazení děje vadilo.
OdpovědětVymazatMoc hezký článek.
Spoilery nesnáším!!! Nejvíc mě asi naštval ten na Alianci. Málem jsem zabíjela. :-D
OdpovědětVymazatJo, ten jsem taky četla a... Jo taky jsem málem zabíjela :D
VymazatTenhle článek mi mluví naprosto z duše. Před Vánoci jsme ve škole probírali Annu Frankovou, na kterou jsem se hrozně moc těšila a měla jí už i rozečtenou. Nechci tu být zlá nebo nějak hnusná, ale učitelky proslov " Anna Franková je dílo velmi staré, jde o dívku, která se se svou rodinou schovávala v opuštěném domě, no a nakonec lalala,vyžvanila celej konec. Přesně jak jsi napsala, požitek byl pryč. Úplně. Už jsem neměla chuť tu knihu dočítat, ztratila veškeré kouzlo. Spoilery na internetu mi nevadí, obecně mně to u dystopie a thrillerů nějak zvlášť nevadí, ale tahle kniha je o druhé světové válce, což vždycky byla taková moje srdcovka, a to co mi ta učitelka udělala? Nehorázný. A potom ať se mě někdo ptá, proč jí nesnáším:D
OdpovědětVymazatrecenzenaknihy.blogspot.cz
Já jsem se rozhodla, že budu učitelka češtiny a zeměpisu na střední škole. První důvod je přístup učitelů k žákům. Druhý důvod je, že naprosto nesouhlasím s výukou. Těch důvodů je ještě mnohem víc, ale jedním z nich je i učení literatury.
OdpovědětVymazatPovinná četba dle mého odrazuje lidi od čtení hned několika způsoby. Za prvé, nutí k něčemu. Za druhé, nemůžeme si vybrat, což nám bere svobodu a to v nás bude až do konce života. Za třetí, učíme se o tom, co se tam stane. Místo toho, aby nám řekli, že je to vynikající kniha a abychom si ji přečetli a utvořili si vlastní názor, všechno nám to vyžvaní a řeknou nám, jaký názor si máme udělat. Rozebereme knihu dopodrobna a nikoho nezajímá, že to vidíme jinak. Kupříkladu Máj! Já v tom viděla úplně něco jiného, než naše učitelka. Když jsem byla zkoušená a učitelka se ptala "co tím chtěl básník říct", řekla jsem, co mi to dává, a ona řekla, že na to mám špatný názor, že to špatně vidím! Takže... rozhodla jsem se, že to budu učit jinak. Tak, aby mí studenti četli rádi a bavilo je to.
Doufám, že ti to vyjde a budeš moct učit podle svého uvážení, protože bys tím pomohla hodně lidem. Tvoje teorie je prostě skvělá a takhle by mělo přemýšlet více lidí, více učitelů. Hned by se studentům učilo o něco líp a známky by se určitě taky všem zlepšily :)
VymazatZajímavý článek :-). Sice tam máš pár vět, které jsem si musela domyslet, protože nedávají smysl, ale máš vážně zajímavou úvahu :). Víš, já si myslím, že ve škole to špatné není. Hlavně to jistě oceníš, až budeš dělat maturitu. Když to s Vámi učitelka všechno hezky projde a všechno proberete, spoustě lidem to pomůže. A hledat věci na internetu vždycky není to správné řešení :). Myslím si, že jediné, co můžeš dělat je přečíst si knihu dřív, než ji budete brát nebo si při hodině zacpat uši :)
OdpovědětVymazatSpoilery asi štvou každého, ale u klasik mi to asi nikdy nijak zásadně nevadilo, nebo jsem o tom spíš takhle nepřemýšlela :)
OdpovědětVymazatNa hodinách češtiny mi vždycky nejvíc vadilo to, že nám profesoři vnucovali svou představu o tom, co tím chtěl básník/autor říci a my to museli papouškovat, protože to tak přece je správně...no...tyhle rozbory jsem nesnášela. Chci si to přečíst, popřemýšlet o tom a ne se učit nějaké cizí představy o tom, co to mělo znamenat...vrrr :D Asi proto jsem k humanitním vědám nikdy neměla moc vřelý vztah :D Připadá mi to jako papouškování ostatních :D
Super zamyšlení, nenapadlo by mě se na to koukat u tohoto úhlu :)
U nás na střední češtinářka nikdy všechno nevyzradila, řekla že když nás to zajímá, že si máme přečíst knihu a jen málokdy se nechala přesvědčit, aby nám řekla, jak to dopadlo. Což mi přišlo správné :-)
OdpovědětVymazatAle když dnes v recenzích nebo v komentářích na databaziknih.cz přijdu na spoiler, tak jsem naštvaná. Dnes už tyto komentáře radši ani nečtu, protože bych si přečetla vše a knihu bych už nečetla s takovým nadšením ;-) Ale super článek!
No, já mám spíš problém se spoilerama na sociálních sítích no.. :D Mám vyspoilerovanou celou Alianci a myslím, že kvůli tomu mě to nebaví.. :/
OdpovědětVymazatBtw.: Naše učitelka z češtiny je schopná celou hodinu mluvit o jednom úryvku z knihy, která se jí líbila, nebo jí naopak nesnáší... Takže všechny klasiky jsem do čtenářáku napsala bez problému, všechno jsem měla vyspoilerovaný... -_-
No, některá rozuzlení jsou tak notoricky známá, že se to dostává do podvědomí společnosti v kultuře. Prostě to patří k všeobecnému vzdělání vědět jak to dopadlo s Vilémem z Máje, s Kareninou od Tolstého atd. Prostě u klasiky se tomu člověk nevyhne i když třeba někdy úplně nechce. Když jsem začínala číst Annu Kareninu, znala jsem hlavní rozuzlení, čekala jsem jen na to, jak to bude s příběhem okolo.
OdpovědětVymazatCo se týče úryvků v čítankách a učebnicích, části rozuzlení většinou patří mezi ty nejlepší vybodnuté perly celého díla (vem si Kareninu- osmsetdva stran se vleče, vleče, nepředstavitelně vleče a najednou akční scéna, kdy Anna skáče pod vlak) a učebnice ti zatají, že ta omáčka kolem je strašně zdlouhavá.
Jinak ale spoilery strašně nesnáším, hlavně u anime a filmů. Takže se snažím vyhýbat tumblru a podobných stránek (wiki a spol.), když se chcu na nějaký seriál podívat, bohužel to někdy nedodržuji ^^