čtvrtek 24. července 2014

(RC) - Co všechno může přijít s jarem?

Jarní mrtví

Název: Jarní mrtví

Autor: Mons Kallenotft

Nakladatelství: Host

Vazba: Pevná

Počet stran: 440

Série: Případy inspektorky Malin Forsové

Díl: 4




Anotace

 Čtvrtý případ inspektorky Malin Forsové. Květnové slunečné ráno. Obyvatelé Linköpingu si vychutnávají první jarní paprsky na terasách restaurací. Vlaštovky krouží na obloze a barevné tulipány dokreslují poklidnou atmosféru. Matka s dvěma holčičkami jde k bankomatu. Vtom vše pohltí prázdnota, tlaková vlna smete idylu a nechá za sebou jen změť, křik a bolest. Bomba rozmetala nejen banku, ale všechny jistoty.
Výsledkem jsou dvě mrtvé holčičky a těžce zraněná matka. Kdo je viník? Teroristé? Nebo jde o vyřizování účtů mezi gangy? Byla terčem rodina dívek?
Jarní epizoda Kallentoftovy řady nás znovu svádí dohromady s inspektorkou Malin Forsovou, svobodnou matkou, která si zrovna nelibuje v krajkách a která má co dělat, aby se svou utajovanou intuicí a schopností slyšet mrtvé (tentokrát holčičky zabité při atentátu) obstála ve světě dedukce a hmatatelných důkazů. Pro Forsovou je případ osobnější než jindy. V době výbuchu stojí před rakví své matky v kapli Vzkříšení a snaží se něco cítit. Bojuje s tím, aby znovu nehledala útěchu v alkoholu. Její dcera chce odejít na elitní školu daleko od ní, a když se vrací z Tenerife Malinin otec, vyplouvá na povrch tajemství, které před ní rodiče dlouhá léta skrývali.
***

Pokud s detektivkami teprve začínáte, tohle je jasná volba pro vás. Začínající čtenáře uchvátí a stálé milovníky potěší. Detektivní román od Monse je čtivý, napínavý a zábavný. V jedné knize se skrývá hned několik zápletek, překvapení i rozuzlení. Z této knížky rozhodně nebudete zklamáni!

S jarem do Linkopingu přichází i nevítané zlo v podobě brutální vraždy malých holčiček. Malin musí stůj co stůj vraha dopadnout, protože vrah malých dětí nesmí svobodně chodit po této zemi a tak se po hlavě vrhá do případu.  Případ však nabírá vyšší obrátky a je jasné, že nepůjde jen o jednoduchý případ s rychlým dopadem.

S detektivkami teprve začínám, ale Jarní mrtví mě naprosto nadchli. Už po pár stránkách je jasně, že vás kniha bude bavit. Je neuvěřitelně čtivá, čtyři sta stránek uběhne, ani nevíte jak, je napínavá a hlavně zábavná. Nad knihou se celou dobu snáší pochmurná atmosféra a bez trochu humoru by kniha byla příliš temná. Takhle je to vyvážené a čtenář se občas může uvolnit.

„Co když je to další bomba?!“

V pár případech detektivky jsem se setkala, že se celou knihu probírá jedna a ta samá stopa. V téhle knize to bylo úplně na opak. Stopy přibývaly, vyšetřovatelé probírali různé varianty a vyslýchali stále nové lidi. A když už se zdálo, že vše zůstane viset na mrtvém bodě – bum – a objeví se něco nového, co jste rozhodně nečekali. Ne jednou jsem na knihu zůstala nevěřícně koukat a říkala si jen jak a proč.

Tím jste si mohli vyvodit, že kniha je plná překvapení. Nenajdete žádné dlouhé obsáhlé odstavce o paragrafech, výslechách ani nic podobného. Děj plyne sám od sebe plynule a lehce.

Taky se mi líbilo, že kniha je originální. Ne jen hlavní zápletkou, kdy budou zavražděný děti, ale i tím, že hlavní hrdinka Malin má něco jako duchozrak. Cítí a občas i slyší duchy mrtvých, což ji v mnoha chvílích pomáhá. Dá se tomu říkat intuice, nebo šestý smysl, ale hlavní je, že to do knihy vnáší jisté kouzlo. Originalita ale pokračuje a to v tom, že občas se v knize píšou úryvky, které říkají samy zavražděné děti.

Co jsem viděla? Své dcery a pak to světlo.

Celkově je kniha psána z více pohledů, i když převládá ten Malinin. Občas jsou zde problesky jiných vyšetřovatelů, nebo náhled do hlavy podezřelých, či samotného vraha, i když netušíte, že je to on. Možná si říkáte, že v tom musí být chaos, ale kniha je psána spíše lehce a ani jiné pohledy nejsou k nepochopení.

Postavy jsou všechny sympatické až na pár záporáků, které nemá rád nikdo. Malin, vyšetřovatelka, velmi zajímavá osobnost. Měla jsem ji ráda, protože byla zvídavá, plná energie a důvtipná. Taky se mi líbilo, že autor ji nevykreslil jako dokonalou vyšetřovatelku, ale i jako matku a alkoholičku v léčení. Tím pádem se potýká i s jinými věcmi než je případ a občas jsem ji opravdu obdivovala, že to všechno zvládne. Celkově Malin byla vyobrazena reálně i s výbuchy hněvu, nebo smutku. Další postavy jsou třeba je Zeke, nebo Sven, kteří také pracují na případu. Oba jsou to vtipálci i za horších okolností, kdy nikomu jinému do smíchu není. 

Pach smrti, pomyslí si Malin.

Ještě jedna věc mě na knize překvapila a to konec. Nebudu tady spoilerovat, ale můžu říct, že tohle jsem nečekala a myslím, že hodně z vás by to určitě taky překvapilo. V knize totiž nejde jen o jednu hlavní zápletku, ale hned o dvě, kterou se ale dozvídáme až později. Další plus knize.


***


Hodnocení
Na tuhle knihu budu vzpomínat hodně dlouho, protože takhle u mě dlouho žádná kniha nezabodovala. Je to úžasně čtivé, napínavé a překvapivé. Nebudete se u toho nudit, stránky poplynou jedna báseň a konec vás naprosto odzbrojí. Taky to není jen obyčejná detektivka, ale zároveň příběh ze života, protože autorka se potýká s každodenními problémy jako mnoho z nás. Kniha si oprávněně zaslouží plný počet bodů.


10/10
Mnohokrát děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku na tuto úžasnou knihu!
Knihu může najít ZDE.

11 komentářů:

  1. Už dlouho přemýšlím nad koupí prvního dílů z této série. A po tvé recenzi se nákup uskuteční asi hodně brzo :D S detektivkami také teprve začínám (četla jsem zatím asi tak 2 nebo 3) a tahleta vypadá hodně dobře :)

    OdpovědětVymazat
  2. Asi by to nebylo nic pro mě, detektivky mě zatím neberou, ale krásně napsaná recenze, musím říct, že mě přeci jen trošku nahlodala k tomu se do knihy pustit.
    Spřátelíme blogy?

    OdpovědětVymazat
  3. Kniha vyzerá veľmi zaujímavo, páči sa mi obálka a je super, ak príbeh končí nečakane. Tiež ma zaujalo, že je tam viac zápletok, to rozhodne chválim :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Vypadá to skvěle! :) A ta obálka....ach! :) Bohužel já detektivky moc nečtu, ale mohla bych začít. Bohužel nebo bohudík jsem příznivcem starých detektivek jako je Sherlock, Miss Marple a Hercoile Poirot :)

    OdpovědětVymazat
  5. Obálka je moc pěkná a vypadá to i dobře :) Na tenhle žánr moc nejsem, ale zkusit bych to mohla :)

    OdpovědětVymazat
  6. Nevím, jestli je to zrovna můj styl.

    OdpovědětVymazat
  7. Design vyzerá pekne, tie citáty sú super, už som ich počula a som rada, že si si ich vybrala :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Podle tvého hodnocení by to nemusela být zrovna ztráta času. :)

    OdpovědětVymazat
  9. S detektivkami taky začínám, a teď myslím, že určitě příště nezaváhám až ji někde uvidím. Poprvé jsem se s ní potkala asi před dvěma roky, z čehož mě zaujala hodně obálka. Na detetivky jsem ale moc nebyla, a tak ji nechala být, teď to ale zní naprosto skvěle! Ta zápletka a zkombinování nejen vyšetřování ale i reálného života se mi moc zamlouvá. Podařená recenze, opravdu.
    Líbí se mi taky, jak tam dáváš takové ty vsuvky, třeba Co jsem viděla? Své dcery a pak to světlo. To tu recenzi moc oživí, a stejně tak i ty obrázky.
    Moje recenze jsou oproti tomuhle hrozně nudné :D :D

    OdpovědětVymazat
  10. Vypadá to fakt skvěle, sérii si chci někdy určitě přečíst, protože na severské detektivky začínám mít čím dál větší chuť. :) A moc se mi líbí obálka, je vážně super. :)

    A mimochodem - máš moc pěkný design. :)

    OdpovědětVymazat
  11. Zaujala mne ta obálka! :) Já jsem jako malá četla samé dětské detektivky, myslím, že už mi z toho hrabalo x'D Ale tohle vypadá celkem krásně O.o I když já mám momentálně dost věcí na čtení :/

    OdpovědětVymazat